Construction of the Identity of Professionals Involved in Educational Inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782024000100195

Keywords:

Identity, Personal positions, Specialization, Educational inclusion

Abstract

Educational inclusion remains a persistent challenge, and educators and professionals entrusted with this responsibility constitute foundational pillars in the pursuit of adequate attention to diversity. It is imperative to ascertain whether a specialization process can elucidate the voices that contribute to the formation of the professional identity of those engaged in training for Inclusive Education for Special Educational Needs (SEN), both from their internal and external personal positions. This study adopts a qualitative approach with an existential phenomenological hermeneutic design. The self-confrontation method and life histories were employed for data collection at the commencement and culmination of the training, and data were analyzed utilizing the personal position repertoire method of the dialogical self theory. The findings reveal that, upon embarking on their inclusion training, their identity is shaped by internal voices that align them with vocation, responsibility, resilience, and humanism, as well as external voices from students or family members with SEN. Upon completing the specialization, a voice emerges, emanating from their current mentors and their experiences within the program, instilling in them a heightened sense of capability in approaching cases involving students with SEN, bolstered by a stronger sense of conviction and expertise.

Author Biographies

Gabriela Narváez-Olmedo, Universidad Técnica del Norte, Ecuador

Psicóloga Clínica, Tecnóloga en Desarrollo Humano mención Gestalt, Magíster en Educación Especial, Master en Neuropsicología y Educación, PhD en el Programa de Psicología de la Comunicación y Cambio de la Universidad Autónoma de Barcelona.  Psicóloga en Instituciones Educativas, Intervención Psicoterapéutica privada, Coordinadora de la Maestría en Atención Inclusiva a las Necesidades Educativas Especiales, Docente Investigadora de la Universidad Técnica del Norte

Karina Pabón-Ponce, Universidad Técnica del Norte, Ecuador

Psicóloga Educativa, Magister en Ciencias de la Educación, PhD en Psicología de la Educación de la Universidad Autónoma de Barcelona. Perfil Laboral: Coordinadora del Centro Infantil del Buen Vivir - MIES - Pablo Arenas. Docente investigadora en la Universidad Técnica del Norte desde hace 10 años.

Verónica León-Ron, Universidad Técnica del Norte, Ecuador

Psicóloga Infantil y Psicorrehabilitadora, Magíster en Psicoterapia. Docente universitaria desde hace 13 años, psicoterapeuta con acreditación latinoamericana que ha ejercido su práctica profesional en el sector público y privado. Miembro del Global Psychology Alliance de la American Psychological Association, coordinadora del Nodo Imbabura de la Red Ecuatoriana de Mujeres Científicas, miembro del Grupo de Trabajo de Historia de la Psicología de la Sociedad Interamericana de Psicología. Docente Investigadora de la Universidad Técnica del Norte

Yadira Haro-Chávez, Ministerio de Educación, Ecuador

Psicóloga Educativa, maestrante del Programa de Maestría en Educación Básica de la Universidad Estatal del Milagro. Docente-tutor en el área de psicología en International Training Center durante dos años. Actualmente, docente de la Unidad Educativa “Andrés, F. Córdova”,

Published

2024-06-25

How to Cite

Narváez-Olmedo, G., Pabón-Ponce, K., León-Ron, V., & Haro-Chávez, Y. (2024). Construction of the Identity of Professionals Involved in Educational Inclusion. Latin American Journal of Inclusive Education, 18(1), 195–212. https://doi.org/10.4067/s0718-73782024000100195