Support among Teachers to Advance Inclusion: Khelidôn Cooperative Learning Network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782024000100125

Keywords:

Cooperative Learning, Inclusion, Educational Networks, Teacher collaboration., Cooperative learning, Inclusión, Educational networks, Teacher collaboration

Abstract

A recent research points to the importance of collaborative professional development for innovation and improvement of educational practice. This support among teachers becomes more necessary, perhaps, in processes as complex and deep as inclusive education. It seems particularly appropriate that these collaborative processes focus on the improvement of cooperative learning as a strategy for inclusion. This article presents a collaborative support network among teachers, the Khelidôn Network, used for cooperative learning and inclusion. It reviews the theoretical references of collaboration among teachers, which serve as a reference for the Network. The cooperative learning strategy “Cooperate to Learn / Learn to Cooperate”, is the shared reference for the inclusion of the members of the Network. The principles and spaces of the collaborative participation structure of the Network are presented. Special attention is given to the description of the tasks carried out by the 7 Khelidôn cooperative learning groups, which represent seven dimensions for promoting inclusion through cooperative learning in the educational projects of the centers.

Author Biographies

José Ramón Lago Martínez, Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña, España

Profesor del Departamento de Psicología de la Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña (Barcelona) UVIC_UCC. Imparte docencia en la Licenciatura en Psicología y en el Máster en Educación Inclusiva, Democracia y Aprendizaje Cooperativo, del que es coordinador. Ha sido coordinador del Grupo de Investigación en Atención a la Diversidad desde 2012 a 2022 en la UVIC-UCC. Ha participado en 8 Proyectos I+D+I y ha sido investigador principal de 3 Proyectos de investigación I+D+I sobre inclusión y aprendizaje cooperativo financiados por el Plan Nacional de I+D+I del Gobierno de España (PID2021-128456NB-I00 / EDU2015-66856-R / EDU2010-19140). Ha participado en más de 20 proyectos de transferencia de conocimiento y es miembro del comité ejecutivo “Red Khelidon para el aprendizaje cooperativo y la inclusión” de la UVIC-UCC http://khelidon.org/es, que está formado por más de 50 Centros de toda España implicados en este reto.

Mila Naranjo Llanos , Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña, España

Profesora del Departamento de Psicología de la Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña (Barcelona) UVIC_UCC. Imparte docencia en la Licenciatura en Psicología y en la de Magisterio (Mención de Educación Inclusiva) así en los Másters en Educación Inclusiva, Democracia y Aprendizaje Cooperativo, y en el Interuniversitario de Psicología de la Educación del que es coordinadora. Ha sido coordinador del Grado en Psicología del 2010 a 2014 en la UVIC-UCC. Ha participado en diversos Proyectos I+D+I así como en múltiples proyectos de transferencia de conocimiento. Actualmente participa en dos proyectos europeos vinculados a temáticas psicoeducativas. Es miembro del comité ejecutivo “Red Khelidon para el aprendizaje cooperativo y la inclusión” de la UVIC-UCC http://khelidon.org/es, que está formado por más de 50 Centros de toda España implicados en este reto

Published

2024-06-25

How to Cite

Lago Martínez, J. R., & Naranjo Llanos , M. (2024). Support among Teachers to Advance Inclusion: Khelidôn Cooperative Learning Network. Latin American Journal of Inclusive Education, 18(1), 125–140. https://doi.org/10.4067/s0718-73782024000100125

Most read articles by the same author(s)