Inclusive education: Myth or reality?

Authors

  • Ximena Damn Muñoz Universidad Católica de Temuco
  • Cecilia Barria Navarro Universidad Católica de Temuco
  • Damaris Morales Universidad Católica de Temuco
  • Paula Riquelme Bravo Universidad Católica de Temuco

Keywords:

Educational managament, Diversity, Perception, Inclusive practices

Abstract

The following research had as objectives to recognize educative management practices (teaching situations) that act in response to diversity, or the ones that make it more difficult. The study was carried out in a regular educational institution in the city of Temuco. The recognition was worked out through the description of the different actors’ opinion and their perception about inclusive educational practices in their community. Besides, during the study of perceptions and educational practices new indicators appeared. These indicators will eventually allow a contribution to increase more inclusive scholar cultures. Due to the just mentioned situations, work material had to be designed with the contribution of Teachers, Headmasters, families and students with the objective to develop strategies for the different educational levels (pre- elementary and elementary levels), all these focusing on diversity. The elaborated workshops were applied in an educational institution in Temuco, and they were focused on the whole educational community. The research was supported under the qualitative paradigm. This Paradigm was applied on the Instruments to collect the information. The instruments used for the gathering of information were: semi-structured interviews, focus groups, and micro ethnographic records. These records were filmed during the pedagogic practices of the teachers that were part of the research.Concluding in relation to the three agents: The teachers appreciate the environment created during the workshops. It allowed the recognition of diversity in a significant and wider dimension, as well as its actual meaning and its impact in culture and teaching practices at school.Families appreciate the importance of the education given by the school, and they consider it as the main support in the development of coexistence and respect to the people that are part of their environment. The families recognize the differences of all type, such as: ethnic, religious, social capacities, individual characteristics, and cultural differences. Even The gender topic did not show up, creating collaborative work between girls and boys allows the development of values focused on respect, and their differences according to their own characteristics, besides this motion help children to open their vision in terms of diversity acceptance.

Author Biographies

Ximena Damn Muñoz, Universidad Católica de Temuco

 
Educadora Diferencial mención Trastornos en Audición y Lenguaje, Magíster en Educación con mención en evaluación. Candidata a Doctor en ciencias de la educación. Universidad de Extremadura España. Participación como co- investigadora en diversos proyectos del MINEDUC, entre ellos, “Evaluación del programa de mejoramiento de la calidad de las escuelas básicas de sectores pobres P-900; “Taller de Integración de las prácticas en Formación Inicial Docente; “Fortalecimiento y evaluación del desempeño docente de los estudiantes de prácticas iniciales y terminales”; Investigadora principal “Educación inclusiva ¿mito o realidad? FONIDE – MINEDUC.

Cecilia Barria Navarro, Universidad Católica de Temuco

Educadora Diferencial, mención Deficiencia Mental. Master en Integración de Personas con Discapacidad Intelectual de la Universidad de Salamanca España. Actualmente es académica de la Escuela de Educación Diferencial de la Facultad de Educación y forma parte del Comité Asesor de la Dirección Extensión y Vinculo de la Universidad Católica de Temuco .Se ha desempeñado como co-investigadora del proyecto FONIDE N° 412007 “Educación Inclusiva ¿Mito o Realidad? y ha participado como expositora en diversos seminarios nacionales e internacionales. Actualmente imparte docencia en diversos programas de postítulo.

Damaris Morales, Universidad Católica de Temuco

Profesora de enseñanza general básica, Magíster en Educación Intercultural Bilingüe en contexto mapuche. Directora de Carrera Pedagogía en Educación Básica Intercultural en contexto Mapuche Universidad Católica de Temuco.

Paula Riquelme Bravo, Universidad Católica de Temuco

Doctora en Educación por la Unversidad de Barcelona España. Docente de la carrera de Educación Diferencial de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de Temuco. Experta universitaria en Estimulación Temprana, Logopedia y Psicomotricidad. Magíster en Educación, mención Evaluación. Sus áreas de investigación están relacionadas con equidad en educación superior, atención temprana y rezagos del desarrollo e innovación en educación especial. Ha participado en estudios y proyectos de carácter nacional, relacionados con Educación Inclusiva, competencias profesionales del profesional de la Educación Especial en Chile, Sistema de tutorías para estudiantes en contextos de pobreza en educación superior.

Published

2011-05-15

How to Cite

Damn Muñoz, X., Barria Navarro, C., Morales, D., & Riquelme Bravo, P. (2011). Inclusive education: Myth or reality?. Latin American Journal of Inclusive Education, 5(1), 125–143. Retrieved from https://revistas.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/5_1_010

Issue

Section

Temática Libre