Gender and Education: Trajectories of life for them and they

Authors

  • Rolando Poblete

Keywords:

Education, Gender, School, Equity

Abstract

This article deals with the relationship between gender and education and shows the way in which socialization processes in schools reproduce the classic role construction derived from sexual separation in the workplace, establishing trajectories, behaviors, attitudes, prospects and vocational decisions for men and women, that crystallize in the different access to symbolic and material goods, limiting equal access to opportunities of development.

Author Biography

Rolando Poblete

Doctor en Antropología y Master en Investigación Social por la Universidad Autónoma de Barcelona. Magíster en Políticas Sociales por la Universidad Arcis y Licenciado en Filosofía de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Sus principales investigaciones están ligadas al ámbito educativo, con énfasis en la perspectiva intercultural, desarrollando trabajo de campo en escuelas con presencia de niños y niñas mapuche y migrantes peruanos en la región metropolitana (Santiago). Así mismo, ha desarrollado trabajo de campo en barrios de la comuna de Santiago en que conviven chilenos y peruanos. Por otro lado, ha trabajo como consultor en diversas instituciones dedicadas a la promoción social y también en la Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL y para el Instituto Internacional de Planeamiento de la Educción, IIPE-UNESCO Buenos Aires, en la iniciativa latinoamericana “Equidad en el acceso al conocimiento de niños y niñas en condición de pobreza”.

Published

2011-05-15

How to Cite

Poblete, R. (2011). Gender and Education: Trajectories of life for them and they. Latin American Journal of Inclusive Education, 5(1), 63–77. Retrieved from https://revistas.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/5_1_006

Issue

Section

Sección Temática