Educational Inclusion from the Perspective of Students with Deafness: A Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200159

Keywords:

Management, School, Inclusive education, Culture, School management team

Abstract

This review was carried out with the purpose of analyzing the themes and methodologies used in research that considers the experiences and perceptions of deaf students regarding educational inclusion in ordinary schools. 273 records were examined, of which 16 articles were identified that met the inclusion criteria. From the analysis process, four thematic categories emerged that analyze research about the facilitators and barriers to inclusion from the perspectives of people with deafness, social relationships, educational spaces, and educational experiences and identity. The results indicate, from the perspective of deaf students, the lack of coherence regarding the inclusion process in different school spaces. The need to consider the experiences and narratives of deaf students in research is discussed to enhance inclusive processes, from an active and participatory perspective in studies referring to their own inclusion processes in the school environment. To conclude, it is essential to advance research that is developed from an active and participatory perspective of these subjects on their own inclusion processes

Author Biographies

Taise Dall’Asen, Universidad Diego Portales, Universidad Alberto Hurtado

Estudiante de Doctorado en Educación en la Universidad Diego Portales y la Universidad Alberto Hurtado, Chile. Magíster en Educación por la Universidad Comunitaria de la Región de Chapecó-UNOCHAPECÓ. Licenciada en Lenguaje - Portugués y Español por la Universidad Federal de Frontera Sur. Especialista en Lengua de Signos Brasileña - Enseñanza de Libras y Literatura Portuguesa en la Facultad São Braz. Actualmente, es investigadora del Centro de Investigación Iberoamericano en Educación CIIEDUC. Integrante del grupo de investigación “Diversidades, educación inclusiva y prácticas educativas” de la Universidad Comunitaria de la Región Chapecó.

Constanza San Martín Ulloa, Universidad Diego Portales

Profesora Asociada de la Facultad de Educación de la Universidad Diego Portales. Licenciada en Educación, Profesora de Educación Diferencial y Magíster en Gestión de Políticas Nacionales, mención en Educación y Cultura (Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación). Doctora en Psicología Escolar y Desarrollo (Universidad Complutense de Madrid). Ha trabajado como docente en proyectos de integración escolar rural. Se ha desempeñado como coordinadora técnico-pedagógica en centros de educación especial y como coordinadora de programas de integración comunal en la región de Valparaíso. A nivel de pregrado desarrolla docencia en cursos de Políticas Educativas y Educación Especial, Investigación Educativa y Seminarios de título. Líneas de investigación: formación y actitudes del profesorado, políticas educativas, educación inclusiva, oportunidades de aprendizaje que se brindan a personas con discapacidad intelectual.

Published

2024-02-06

How to Cite

Dall’Asen, T., & San Martín Ulloa, C. (2024). Educational Inclusion from the Perspective of Students with Deafness: A Systematic Review. Latin American Journal of Inclusive Education, 17(2), 159–176. https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200159