Culture of Inclusive Education: An Analysis from the Management of Costa Rican Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200055

Keywords:

Management, School, Inclusive educación, Culture, School management team

Abstract

The development of actions by school principals to promote spaces for strengthening the inclusive culture is a challenge involving the educational community's participation. To be able to attend to diversity, institutions require the recognition of different strategies and the involvement of the educational community in promoting an inclusive culture. This study aims to analyze the culture of inclusive education immersed in educational institutions from principals’ perspectives in Costa Rican public establishments. The study was conducted using a quantitative methodology with an ex post facto and cross-sectional design. Data were collected through an online questionnaire administered to a simple probabilistic sample of 146 principals. The findings showed an adequate inclusive culture in educational centers. High scores were obtained for both community building and inclusive values. However, there were low percentages that require further training on the subject. Significant differences were also found depending on the training received on inclusive education.

Author Biographies

José Antonio García-Martínez, Universidad Nacional, Costa Rica

Doctor en Equidad e Innovación en Educación (Universidad A Coruña). Máster en Educación y Tecnologías con énfasis en Investigación por la Universidad Oberta de Catalunya. Ejerce como docente e investigador en la División de Educación para el trabajo (CIDE-Universidad Nacional). Sus líneas de investigación versan sobre tecnología educativa, gestión educativa, liderazgo pedagógico e inclusión educativa

Evelyn Chen, Universidad Nacional, Costa Rica

Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Católica de Costa Rica. Máster en Administración Educativa (Universidad de New México, Estados Unidos). Ejerce como docente e investigadora de la carrera de Licenciatura en Administración Educativa y coordinadora del posgrado en Gestión Educativa con énfasis en Liderazgo de la División de Educación para el Trabajo (CIDE-UNA). Sus líneas de investigación versan sobre gestión educativa, modelos de gestión, liderazgo pedagógico, educación, educación inclusiva, educación ambiental, política educativa y competencias de profesionalización

Warner Ruiz-Chaves, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica

Máster en Tecnología e Informática Educativa y magíster en Administración Educativa, académico del Centro de Investigaciones en Educación, UNED, y de la División de Educación para el Trabajo del CIDE-UNA. Se dedica a la docencia en investigación educativa y sus áreas de investigación versan sobre mediación pedagógica, liderazgo educativo y tecnología aplicada a procesos pedagógicos

Arantxa León-Carvajal, Universidad Nacional, Costa Rica

Licenciada en Psicología por la Universidad de Costa Rica, estudiante de la maestría en Gestión Educativa con énfasis en Liderazgo de la Universidad Nacional de Costa Rica. Ejerce como docente e investigadora para diversas instituciones a nivel nacional y regional. Sus temas de interés versan en tecnologías educativas, desarrollo de competencias psicosociales y derechos humanos.

Published

2024-02-06

How to Cite

García-Martínez, J. A., Chen, E., Ruiz-Chaves, W., & León-Carvajal, A. (2024). Culture of Inclusive Education: An Analysis from the Management of Costa Rican Schools. Latin American Journal of Inclusive Education, 17(2), 55–69. https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200055