The Organization of Inclusive Supports: A Look from Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782024000100043

Keywords:

Specialized supports, Students with ASD, Inclusive practices, Early chilhood education

Abstract

One of the groups that is currently benefiting from a more inclusive educational response in Spain is students with Autism Spectrum Disorder (ASD). This fact has allowed them to enjoy schooling in ordinary centers, like their peers and, at the same time, to receive a highly adapted educational response in which the work of specialized support has a very relevant weight. This article analyzes the role of specialized support in educational centers from an applied perspective, but without forgetting the importance of decisions regarding educational policies as facilitators of this process. The questions presented are the result of an investigation carried out through the study of multiple cases. Qualitative information collection techniques have been used, among which documentary analysis, observations and interviews stand out, and also of a quantitative nature, through the application of 2014 questionnaires constructed ad-hoc to the members of the educational community. Although the data presented is limited to the Early Childhood Education stage and initially to students with ASD, we understand that, knowing how the centers organize specialized supports from an inclusive perspective, can help other centers move forward in the unfinished process of inclusive education.

Author Biographies

Belén De La Torre González, Universidad Complutense de Madrid, España

Doctora y licenciada en Psicología y en Psicopedagogía. Durante el curso 2018-2019 fue asesora técnica docente del área de inclusión educativa en el Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa (CNIIE) del Ministerio de Educación Cultura y Deporte. En la actualidad es Orientadora de la Comunidad de Madrid (Equipo de Orientación Educativa y Psicopedagógica de Móstoles) y Profesora Asociada del Departamento de Investigación y Psicología en Educación en la Facultad de Psicología de la Universidad Complutense de Madrid (UCM).

Elena Martín Ortega, Universidad Autónoma de Madrid, España

Catedrática de Psicología Evolutiva y de la Educación en la Universidad Autónoma de Madrid. Directora del Máster Oficial en Psicología de la Educación de la UAM. Subdirectora y Directora General del Ministerio de Educación y Ciencia, cargos desempeñados durante 11 años (1985-96) formando parte del grupo responsable de la preparación y puesta en marcha de la Reforma Educativa de la LOGSE. Miembro del Instituto de Evaluación y Asesoramiento de centros Docentes (IDEA) que lleva a cabo evaluaciones de programas y de centros escolares. Consultora de la OEI en temas de evaluación educativa. Sus publicaciones e investigaciones se centran en los temas relacionados con las concepciones de profesores y estudiantes; la lectura y la escritura en los procesos de aprendizaje; el currículum; el asesoramiento psicopedagógico; y la evaluación educativa desde la perspectiva del aprendizaje, de los centros y del sistema.

Published

2024-06-25

How to Cite

De La Torre González, B., & Martín Ortega, E. (2024). The Organization of Inclusive Supports: A Look from Practice. Latin American Journal of Inclusive Education, 18(1), 43–63. https://doi.org/10.4067/s0718-73782024000100043