Inclusion-Exclusion Experiences of a Group of Deaf People Users of the Mexican Sign Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000100039

Keywords:

Deaf people; Social exclusion; Barriers; Enablers

Abstract

In this paper, we analyze the inclusion and exclusion experiences of a group Deaf people, users of Mexican Sign Language (LSM). We begin with the discussion about the acknowledgement of Deaf people as a community and, after that, we present some of the most important educational models directed to this group of the population. It was a qualitative research, based on the thematic oral history. For the empirical work, we conducted interviews with a group of Deaf people who were studying higher education. The results showed us that those who grew up in a family of Deaf people do not see themselves as persons with disabilities and this, in turn, makes differences in their relationship with the LSM and with the Spanish language. These individuals tend to face different barriers throughout the educational system, such as the feeble academic background, a lack of LSM interpreters, poor teacher training, and a lack of information about accessible academic offering. We conclude that it is important to implement long-term policies, based on the expert knowledge of Deaf people, to counter the factors that increase the risk of exclusion of this population.

Author Biographies

Judith Pérez-Castro , Universidad Autónoma de México

Doctora en Ciencia Social con especialidad en Sociología por El Colegio de México. Investigadora de tiempo completo en el Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE) de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) nivel 2, del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). Sus líneas de investigación son: Equidad e inclusión educativa, Políticas educativas, Ética profesional y valores profesionales. Entre sus publicaciones recientes están: "Acceso a la educación y factores de vulnerabilidad en las personas con discapacidad" y "Condiciones para la docencia inclusiva: análisis de las barreras y los facilitadores".

Johan Cruz-Cruz, Universidad Autónoma de México

Programa de Becas Posdoctorales de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), en el Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE). Doctor en Educación por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, México. Candidato a Investigador Nacional del Sistema Nacional de Investigadores, del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Sus líneas de investigación son: Historia del cuerpo y corporeidades, Procesos culturales en la Comunidad de Sordos, Representaciones sociales y discapacidad. Sus publicaciones recientes están "El sordo como sujeto emergente ante procesos de vulnerabilidad y equidad en el nivel superior: miradas, practicas documentadas y representaciones", "Corporeidad, lengua y educación. El caso de las Comunidades Sordas".

Published

2021-05-15

How to Cite

Pérez-Castro , J., & Cruz-Cruz, J. (2021). Inclusion-Exclusion Experiences of a Group of Deaf People Users of the Mexican Sign Language. Latin American Journal of Inclusive Education, 15(1), 39–54. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000100039