Pserentation: Commemoration of the Salamanca World Conference and its influence in Latin America

Authors

Keywords:

Educación Inclusiva, Conferencia de Salamanca, UNESCO, América Latina

Abstract

This monograph is dedicated to the commemoration of the 25th anniversary of the World Conference on Special Needs Education: Access and Quality, held in Salamanca, Spain, from 7 to 10 June 1994, and organised by unesco and the Government of Spain. This Conference constituted a major international commitment to advance the right to education, particularly for students with special educational needs and others in situations of exclusion, laying the foundations for the development of inclusive schools and education systems, which have been strengthened and deepened in subsequent international commitments. In addition to celebrating the anniversary of the Conference, this report reports on its contribution and influence in Latin America, from the perspective of different educational actors from five countries in the region.

Author Biography

Rosa Blanco, Universidad Central de Chile

Directora de la Organización de Estados Iberoamericanos en Chile entre 2012 y 2018. Especialista regional en educación inclusiva y educación de la Primera Infancia de la Oficina Regional de Educación de UNESCO para América Latina y el Caribe, entre 1994 y 2011, ejerciendo la dirección interina entre 2007 y 2008. Asesora técnica del Centro Nacional de Recursos para la Educación Especial y del Centro de Desarrollo Curricular del Ministerio de Educación de España entre 1986 y 1994. En la actualidad presta asesoría y docencia en el área de Formación Continua y de Investigación del Centro de Desarrollo e Innovación en Educación Inclusiva de la Universidad Central de Chile, además es profesora visitante del Postgrado de Especialización en Inclusión Educativa de Personas con Discapacidad, e investigadora en el parea de inclusión de Personas con Discapacidad: de la Universidad Católica de Córdoba, Argentina. Ha realizado diversos estudios y numerosas publicaciones sobre educación inclusiva, educación de la primera infancia, calidad y equidad de la educación.

Published

2019-11-01