Challenges and Complexities in the Inclusion Processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100017

Abstract

The need to continue providing elements that contribute to the reflection on inclusive education through research, the review of theoretical and methodological positions and the analysis of various experiences of inclusion in different educational scenarios and realities, is the central focus of the articles published in this issue. The topics addressed allow us to see the complexities, achievements, contradictions and challenges present in the field of inclusive education, while highlighting the importance of the joint action of all the factors involved for the indispensable progress of this permanent process.

Author Biography

Rafael Félix Bell Rodríguez, Instituto Superior Tecnológico de Formación Profesional Administrativa y Comercial

Graduado con honores del Instituto Estatal Pedagógico Lenin - Moscú, Rusia, 1985 con especialización en Sordopedagogía. Máster of arts en Educación y Máster en Educación Especial (1998). Doctor en Ciencias Pedagógicas por el Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba (2009). Profesor universitario e investigador acreditado por la Academia de Ciencias de Cuba. Fue Director Nacional de Educación Especial y Director de Colaboración Internacional del Ministerio de Educación de la República de Cuba, Decano de la Facultad de Educación Infantil, Primaria y Especial del Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona” y Subdirector del Instituto Central de Ciencias Pedagógicas de su país.

Ha promovido y participado como Presidente de Comisión, conferencista magistral y ponente en numerosos eventos científicos nacionales e internacionales. Autor y coautor de más de 70 publicaciones, entre las que se incluyen libros, capítulos de libros, traducciones, ponencias y artículos que han sido publicados en Cuba, México, España, Italia, Chile y Ecuador. Actualmente se desempeña como Vicerrector académico del Instituto Superior Tecnológico de Formación Profesional, Administrativa y Comercial de Guayaquil, Ecuador.

Published

2018-05-15

How to Cite

Bell Rodríguez, R. F. (2018). Challenges and Complexities in the Inclusion Processes. Latin American Journal of Inclusive Education, 12(1), 17–20. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100017