Subjection and Resistance LGTB Subjects in the Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200004

Keywords:

Sexual diversity, Resistance, Identity, Education

Abstract

This article presents some results of a retrospective phenomenological research carried out on the island Gran Canaria-Spain with individuals who identified themselves as part of the lgtb community. The stated objective was to discover the definitions that build their processes clamping strength and visibility in school contexts. The investigation used as in-depth interview technique was applied to 26 participants who narrated their way through educational settings. From a past-present stories that reveal the meanings and strategies put into play subjects whose uniqueness is questioned, punished and excluded from the educational social space are constructed, appreciating secondary education as a less constrained than the primary stage, wherein the plurality is present, the possibility of granting practices of resistance and sabotage subjects.

Author Biographies

Sylvia Contreras-Salinas, Universidad de Santiago de Chile

Doctora en pedagogía de la diversidad sociocultural por la Universidad Complutense de Madrid, Magister en Educación con Mención en Currículo y Evaluación. Socióloga y Profesora de Educación diferencial. Ha trabajado como docente e investigadora en diversas universidades chilenas. Actualmente se desempeña en el Departamento de Educación de la Universidad de Santiago de Chile. En 2015 se adjudica un proyecto Fondecyt de Iniciación titulado: Trayectorias educativas y saberes socialmente producidos que despliegan mujeres inmigrantes en los procesos de inclusión en la Región Metropolitana de Chile.

Mónica Ramírez-Pavelic, Universidad Arturo Prat

Docente e investigadora. Doctora en Psicología y Educación por la Universidad Autónoma de Madrid. Psicóloga y Profesora de Educación diferencial. Se ha desempeñado en diversas Universidades Chilenas. Actualmente trabaja como evaluadora en la Agencia de la Calidad de la Educación del Gobierno de Chile.

Published

2016-11-01

How to Cite

Contreras-Salinas, S., & Ramírez-Pavelic, M. (2016). Subjection and Resistance LGTB Subjects in the Secondary Education. Latin American Journal of Inclusive Education, 10(2), 39–52. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200004