Perceived facilitators, barriers and support needs of students with disabilities at the University of Chile

Authors

  • Sandra Mella Universidad de Chile
  • Stephanie Muñoz Valenzuela Centro Comunitario de Rehabilitación (CCR), Los Álamos
  • María Jesús Orrego Espinoza Programa de Integración Escolar de la municipalidad de Maipú
  • Carolina Paz Rivera Díaz Clínica Dávila

Keywords:

University, Equal opportunity, Disability, Access to education

Abstract

Facilitating access and retention of students with disabilities in higher education is a fundamental demand in the promotion of equal opportunities to education. The University of Chile, an institution of state and public, has a special admission mechanism for visually impaired untracked and have not been generated to date to promote educational inclusion of students with disabilities other institutional policies. In this context, the present study aims to advance the knowledge of the student population with disabilities, identifying perceptions of facilitators and barriers that influenced their entry and stay. Through a descriptive, exploratory, cross-sectional study with a qualitative approach preferably realizes this fact indicating the support of teachers, peers, family and their own personality traits as key facilitators and communication barriers between teaching and other.

Author Biographies

Sandra Mella, Universidad de Chile


Como terapeuta Ocupacional su intervención se ha centrado en la rehabilitación laboral e inclusión educativa de personas con discapacidad. Desde el año 1995 es académica de la Escuela de Terapia Ocupacional de la Facultad de Medicina, Universidad de Chile. Como docente participa en asignaturas profesionales enfocadas a fomentar la calidad de vida y fortalecer la integración y laboral y educativa de personas en situación de discapacidad, vulnerabilidad, exclusión social y desequilibrio ocupacional. Actualmente el centro de su interés académico e investigativo está en la inclusión. Educativa de personas en condición asperger, déficit atencional e inclusión universitaria, realizando docencia de pre y post grado, asesorías y proyectos de extensión en programas afines.

Stephanie Muñoz Valenzuela, Centro Comunitario de Rehabilitación (CCR), Los Álamos

Terapeuta Ocupacional, Universidad de Chile, año 2011, Terapeuta Ocupacional en Centro Comunitario de Rehabilitación (CCR), Los Álamos y en Programa de Reinserción Educativa PDE, La Pintana. Terapeuta Ocupacional en Programa Ambulatorio Intensivo (PAI) de Lo Prado.

Carolina Paz Rivera Díaz, Clínica Dávila

Licenciada en Ciencias de la Ocupación Humana, Universidad de Chile, año 2010. Terapeuta Ocupacional, Universidad de Chile, año 2011. Terapeuta Ocupacional en Clínica Dávila, área de Neurorehabilitación Adultos. Terapeuta Ocupacional en Salud Física en Centro de Rehabilitación CAPREDENA, La Florida. Terapeuta Ocupacional en Escuela Especial Horizonte Manquehue en niños con diagnóstico y sospecha diagnóstica de Trastorno de Espectro Autista (TEA), Las Condes. Sala de Rehabilitación CESFAM Dr. Adalberto Steeger, trabajo en el área de RBC, Cerro Navia.

Published

2014-05-15

How to Cite

Mella, S., Muñoz Valenzuela, S., Orrego Espinoza, M. J., & Rivera Díaz, C. P. (2014). Perceived facilitators, barriers and support needs of students with disabilities at the University of Chile. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva - Latin American Journal of Inclusive Educatio, 8(1), 63–80. Retrieved from https://revistas.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/8_1_006