Written Composition in Deaf High School Students. A Study from a Bilingual Education and Process Approach to Writhing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000100093

Keywords:

Deaf students, Secondary education, Writing, Teaching methods, Inclusion

Abstract

The results of an investigation are presented whose objective was to describe the writing strategies carried out by deaf students of secondary schools, based on a teaching experience with a bilingual perspective and a textual communicative teaching approach, focused on the writing process. The study seeks to respond to the need to contribute with didactic proposals that consider the linguistic and cultural characteristics of this group. A design that combines elements of Case Study and Research-Action was used, developing a didactic sequence ("Authorized Autobiographies") aimed at 3rd year students of a high school with a School Integration Program. The results show various strategies used by students in the writing process that are poorly documented in the literature. It highlights the importance of digital media as support for writing and the role of exchange between peers at different times in the writing process. The positive impact on the written production of a process approach is evident. The conclusion is the relevance of approaching the teaching of writing in deaf students through authentic communicative situations, with cultural and linguistic mediations necessary for learning Spanish as a second language, with the purpose of ensuring a better educational trajectory and full inclusion in education written culture and in society.

Author Biographies

Paulina Cortés Villarroel, Universidad Alberto Hurtado

Profesora de Educación Diferencial con mención en Problemas de Audición y Lenguaje e Intérprete de Lengua de Señas Chilena de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Magister en Didáctica del Lenguaje. Actualmente se desempeña como docente de la carrera de Educación Diferencial de la Universidad Alberto Hurtado, con experiencia en trabajo colaborativo en establecimientos de formación primaria, secundaria y terciara, programas de integración y escuelas especiales de sordos. Es socia activa de la Asociación de Intérpretes y Guías Intérpretes de Lengua de Señas Chilena en la Región Metropolitana, AILES RM

Tatiana Cisternas León, Universidad Alberto Hurtado

Profesora de Educación Diferencial y Doctora en Ciencias de la Educación. Académica e investigadora actualmente se desempeña como docente de la carrera de Pedagogía en Educación Diferencial de la Universidad Alberto Hurtado. Con experiencia en formación de profesores en temáticas vinculadas a la educación inclusiva y la enseñanza en contextos de diversidad. A nivel de postgrado desarrolla formación en investigación cualitativa. Ha colaborado en diversas instancias de políticas públicas para la formación docente en inclusión. Sus líneas de investigación abarcan los procesos de enseñanza-aprendizaje, inclusión en la escuela y la formación inicial, inserción y desarrollo profesional de docentes.

Published

2024-02-13

How to Cite

Cortés Villarroel, P., & Cisternas León, T. (2024). Written Composition in Deaf High School Students. A Study from a Bilingual Education and Process Approach to Writhing. Latin American Journal of Inclusive Education, 16(1), 93–111. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000100093