Inclusion of Students with disabilities into the university. Challenges and opportunities

Authors

  • Aldo Ocampo Universidad de las Américas

Keywords:

Disability, College, Strenght, Inclusion, Quality strategic action

Abstract

This paper focuses on the challenges facing higher education, with the inclusion of students with disabilities. Through a descriptive analysis, quantitative, analyzes the main results of research, identifying which of the main barriers to inclusion bodies are constituted as symbolic violence or, as resistance and relegation system, within the universities. Is discussed from a comparative perspective, between teachers and students of two private universities located in Santiago de Chile, under what conditions the university, could become an area of ​​real inclusion for all students.

Author Biography

Aldo Ocampo, Universidad de las Américas

Profesor de la Facultad de Educación en Universidad de las Américas y Universidad Los Leones. Miembro de la Red Educación Superior Inclusiva dependiente del Servicio Nacional de la Discapacidad-Chile. Ha sido Investigador en Universidad Internacional SEK. Autor del libro “Hacia la Reivindicación de la Escuela Inclusiva”, editado por el Servicio de publicaciones de la Asociación Andaluza por la Innovación Educativa. Sevilla, España. Licenciado en Educación, Diploma de Estudios Internacionales en Actividad Física para Discapacitados, Postitulado en Psicopedagogía e Inclusión, Postitulado en Pedagogía universitaria con Orientación en Enseñanza para la Comprensión, Magíster en Ciencias de la Educación, Máster en Política Educacional y Candidato al Máster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera por la Universidad de Jaén, España y el Diplomado en Investigación Social del Cuerpo y las Emociones en la U. de Chile.

Published

2012-11-01

How to Cite

Ocampo, A. (2012). Inclusion of Students with disabilities into the university. Challenges and opportunities. Latin American Journal of Inclusive Education, 6(2), 227–239. Retrieved from https://revistas.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/6_2_012