Where and when to provide teaching aids to facilitate the process of inclusion?

Authors

  • Constanza San Martín Ulloa

Keywords:

Teachers' conceptions, Educational inclusion, Organization of pedagogical supports, Dilemmas, Intelectual disability

Abstract

The present work is part of a wider investigation about teachers’ conceptions on inclusive education. It is supported by two main ideas: understand teachers’ conceptions as elements to favour or hinder inclusive education processes and accept the dilemmatic nature of those processes. A qualitative study was conducted based on focus groups with the purpose of knowing and analyzing current and future educators’ conceptions about time and space to provide an educational answer for students with intellectual disability. Results confirm the existence of three theories or perspectives. The study emphasizes the importance of professional training as leverage for inclusive education.

Author Biography

Constanza San Martín Ulloa

Colaboradora del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad Complutense de Madrid. Licenciada en Educación y Profesora de Educación Diferencial (UPLA-Chile). Magíster en Gestión de Políticas Nacionales con mención en Educación y Cultura (UPLA-Chile) y recientemente Doctora en Psicología Escolar y Desarrollo (UCM- Madrid), cuyo proceso de formación realizó gracias a los beneficios de la Beca Presidente de la República (Chile). Ha trabajado como docente en proyectos de integración escolar rural de la región de Coquimbo. Se ha desempeñado como Jefe de Unidad Técnico Pedagógica en centros de educación especial y como coordinadora de proyecto de integración comunal en la región de Valparaíso. Entre el año 2000 y 2004 participó en el diseño y puesta en marcha de proyectos recreativos y socio-educativos con grupos vulnerables y en riesgo de exclusión social. Actualmente, sus líneas de interés son: formación y concepciones del profesorado, políticas educativas, educación inclusiva, métodos y técnicas de investigación cualitativa.

Published

2011-11-01

How to Cite

San Martín Ulloa, C. (2011). Where and when to provide teaching aids to facilitate the process of inclusion?. Latin American Journal of Inclusive Education, 5(2), 171–188. Retrieved from https://revistas.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/5_2_011