Inclusive classrooms, schools and education systems: the need for a systemic perspective

Authors

  • Cynthia Duk Universidad Central de Chile
  • F. Javier Murillo Universidad Autónoma de Madrid

Keywords:

Inclusive classrooms, Inclusive schools, Inclusive educational system

Abstract

The demand for inclusive, more equitable and quality education for all is at the centre of the educational debate in different countries, and has begun to go beyond the discourse of politicians and experts from the educational and academic world to form part of the demands of the students themselves and their families, attracting growing support from the public. The social movement for a more inclusive quality education acquires its full meaning and value to the extent that it addresses the high levels of exclusion, discrimination and inequalities present in most, if not all, of our education systems.

Indeed, Latin America is the most inequitable region in the world, with highly segmented and segregated societies (UNESCO, 2007). In this context, despite the great expansion in coverage, the extension of compulsory education and the educational and curricular reforms that many countries in the region have carried out, gaps have not been significantly reduced and still persist:

  • High levels of inequality in educational opportunities. Mechanisms and practices of discrimination, segregation and exclusion that limit the access and permanence of students in the school process and affect coexistence, integration and social cohesion.
  • Uniform application of the curriculum and homogenising teaching practices that do not take into account socio-economic, cultural, ethnic and personal differences in terms of abilities, rhythms and learning styles in the educational process.
  • Low learning outcomes, especially concentrated in the most disadvantaged sectors and groups, which are precisely those that receive the lowest quality education.

There is no doubt that creating the conditions for schools to be inclusive and of high quality requires profound transformations in the education system as a whole: in education policies and regulations, in the financing, organisation and functioning of schools, in the attitudes and practices of teachers, as well as in the levels of relations between the different actors; in other words, it requires a different educational model.

It is difficult, if not impossible, to achieve an inclusive classroom in a non-inclusive school, and it is difficult to survive in an educational context that encourages and supports discriminatory and marginalising practices. The challenge, therefore, is to approach inclusion in education from a systemic perspective; its real achievement requires transformations at all levels: education system, school and classroom.

Author Biographies

Cynthia Duk, Universidad Central de Chile

Directora de la Escuela de Educación Diferencial y del Magíster en Educación Inclusiva de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Central de Chile. Fue Presidenta de Fundación HINENI, ONG de la cual es co-fundadora (1990). Profesora de Educación Especial (Universidad de Chile), Licenciada en Educación y Master en Integración de Personas con Discapacidad (Universidad de Salamanca).

Ha participado en diversos estudios, investigaciones, proyectos y programas de formación relacionados con la atención a la diversidad, las necesidades educativas especiales y la inclusión. En este ámbito ha colaborado con distintos organismos internacionales (UNESCO, UNICEF, OEI, Consejo Británico), Universidades e instituciones del Estado.

Como consultora de OREALC/UNESCO, por más de 10 años, ha prestado asistencia técnica a numerosos países de la Región de América Latina y El Caribe, para el desarrollo de políticas, planes y proyectos en la línea de la inclusión educativa. Formó parte del equipo internacional que validó y diseminó en la Región el material de formación docente Necesidades Especiales en el Aula de UNESCO. Es autora y coautora de varias publicaciones y materiales de apoyo a la enseñanza de los alumnos con necesidades educativas especiales.

En el 2001 ASHOKA Red Internacional de Emprendedores Sociales con sede en Washington, le otorgó el reconocimiento de Emprendedora Social por su aporte a la innovación en el área de la discapacidad. Integró la Comisión de Expertos del Ministerio de Educación, cuyo informe inspiró la actual política de Educación Especial de Chile (2005) y formó parte del Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación, que sentó las bases del proyecto de Ley General de Educación (2006).

Entre 2006-2008 dirigió un Proyecto FONDEF de investigación y desarrollo que dió origen a INCLUSIVA, modelo de evaluación de la calidad de la respuesta educativa que ofrece la escuela a la diversidad de estudiantes. Más información en: http://www.evaluacioninclusiva.cl

F. Javier Murillo, Universidad Autónoma de Madrid

Profesor Titular en Métodos de Investigación y Evaluación en Educación, Universidad Autónoma de Madrid. Doctor en Cc. de la Educación, Licenciado en Cc. Matemáticas y Licenciado en Cc. de la Educación. Es Coordinador de la Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE), Director/Editor de la Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (REICE); y co-director de la Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa.

Fue Director de Estudios del Centro de Investigación y Documentación Educativa, Ministerio de Educación (España), Coordinador General del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE), de la UNESCO y miembro electo del Consejo directivo del International Congress on School Effectiveness and School Improvement (ICSEI). Ha trabajado como consultor experto en Investigación y Evaluación Educativas en diferentes países de América Latina (Bolivia, Brasil, México, Panamá, Perú), y con distintas agencias internacionales (UNESCO, OCDE, y Convenio Andrés Bello).

Miembro del consejo editorial/científico de las revistas: Educational Research and Evaluation (Swets & Zeitlinger Pubs), Gestão em Ação (Universidade Federal da Bahia, Brasil), Revista Mexicana de Investigación Educativa (Consejo Mexicano de Investigación Educativa), Revista de Pedagogía (Universidad Central de Venezuela), Tendencias Pedagógicas (Universidad Autónoma de Madrid), Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (UOC), Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva (Universidad Central, Chile), Investigación y Postgrado (Universidad Pedagógica Experimental Libertador -UPEL, Venezuela) y MAGIS Revista Internacional Investigación en Educación (Pontificia Universidad Javeriana, Colombia).

Autor de más de un centenar de publicaciones, entre ellas: Investigación Iberoamericana sobre Eficacia Escolar (2007, Bogotá: Convenio Andrés Bello), School Effectiveness Research in Latin America (2007, En International Handbook of School Effectiveness and Improvement. New York: Springer), Evaluación del desempeño y carrera profesional docente (2006, Santiago de Chile: UNESCO.), La investigación sobre Eficacia Escolar (2005, Barcelona: Octaedro), Un marco comprensivo de mejora de la eficacia escolar (2004, Revista Mexicana de Investigación Educativa) y La mejora de la escuela: un cambio de mirada (2002, Barcelona: Octaedro. Con M. Muñoz-Repiso).

Más información en http://www.uam.es/javier.murillo

Published

2011-11-01

How to Cite

Duk, C., & Murillo, F. J. (2011). Inclusive classrooms, schools and education systems: the need for a systemic perspective. Latin American Journal of Inclusive Education, 5(2), 11–12. Retrieved from https://revistas.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/5_2_001

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>