Institutional Metacognition: Collaborative Management Tool for Inclusive Leadership in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200103

Keywords:

School management, Leadership, Inclusion, Participation, Education transformation

Abstract

Inclusive education is an important objective to be achieved in educational institutions, since it allows the achievement of an education for all, according to their idiosyncratic characteristics and with an emphasis on meaningful learning. Despite this, there have been many difficulties for its implementation in schools. A participatory management tool, called institutional metacognition, is proposed so that school leaders can promote and maintain inclusive education strategies over time, monitoring the obstacles that may arise in the process. Institutional metacognition is made up of participatory actions focused on diagnosis, decision-making, and evaluation of the results of said actions, which make it possible to determine, for example, the implementation of inclusive education models, as well as their assessment. It is concluded that, for the achievement of an inclusive school, institutional metacognition is a useful management tool, allowing school leaders to implement inclusive proposals, as well as evaluate their development, participatively identifying both successes and obstacles that arise and can interrupt them.

Author Biographies

Carlos, Universidad del Bio Bio

Académico del departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad del Bío-Bío. Psicólogo por la Universidad de Santiago de Chile, Magíster en Educación por la Universidad de Humanismo Cristiano y Doctor en Psicología por la Universidad de Concepción. Sus áreas de investigación y docencia son Factores cognitivos y emocionales en el aprendizaje y la Calidad de vida laboral en educación. Sus últimas publicaciones son: Saúde mental e carga de trabalho mental em trabalhadores de estabelecimentos de ensino chilenos no contexto da COVID-19. Revista Portuguesa De Educação, 36(1), e23001. 2023. Auto-adscripción inclusiva y empatía en establecimientos secundarios, con o sin integración escolar. Praxis educativa, 26(2), 317-337. 2022

Roxana Balbontín Alvarado, Universidad del Bio Bio

Académica del Departamento de Artes y Letras de la Universidad del Bío-Bío. Profesora de inglés por la Universidad de Concepción. Magíster en Educación por la Universidad de Concepción. Doctora en Educación por la Universidad Nottingham. Su área de investigación incluye estudios sobre la profesión docente, efectividad escolar y liderazgo escolar. Sus últimas publicaciones son: Higher education students’ achievement emotions and their antecedents in e-learning amid COVID-19 pandemic: A multi-country survey. Learning and Instruction, 80, 2022. Percepciones sobre la identidad del profesor rural en la Región del Ñuble, Chile. Revista Educación las Américas, 10, 1-14. 2020.

Juana Castro Rubilar, Universidad del Bio Bio

Académica del departamento de Ciencias de la Educación, de la Universidad del Bío-Bío. Profesora de Educación General Básica por la Pontificia Universidad Católica, Magíster en Educación mención Curriculum, y Doctora en Educación por la Universidad de Alicante. Su área de investigación y docencia son Formación Inicial Docente y Gestión Escolar. Sus últimas publicaciones son:  Diagnóstico Sistema de Prácticas Pedagógicas: el caso de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad del Bío-Bío, Chile. Praxis educativa, 26(1), 158-158. 2022. Auto-adscripción inclusiva y empatía en establecimientos secundarios, con o sin integración escolar. Praxis educativa, 26(2), 317-337. 2022

Published

2024-02-06