Personal Skills in Inclusive Leadership of Special Education Teachers in Non-Conventional Contexts of the Araucanía Region, Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200089

Keywords:

Leadership, Non-formal education, Teacher, Attitude, Ability

Abstract

The research analyzes the narratives of differential education teachers who work in non-conventional contexts in the city of Temuco, La Araucanía region, regarding the personal skills developed to exercise inclusive leadership in different institutions such as hospital classrooms, psychological clinics, public education entities, assisted release programs, hospital classrooms, psychological clinics, public education entities, assisted release programs. The objective is to identify personal skills mobilised by special education teachers working in institutions in non-conventional contexts. The method used was qualitative with a descriptive-dense scope. The design was a collective case study of the instrumental type. Semi-structured interviews were applied, which were open and axial coding with the Atlas.ti 8.0 software. The main findings indicate that professionals display personal skills that allow them to assume inclusive leadership to attend to diversity according to the requirements of these institutions.

Author Biographies

Ninosca Bravo Villa, Universidad Católica de Temuco

Profesora de Educación Diferencial mención Trastornos del aprendizaje de la Universidad Católica de Temuco, Dra. En Investigación Transdisciplinar en Educación de la Universidad de Valladolid, Magister en Educación, mención gestión inclusiva, especialista en discapacidad intelectual, Audición y lenguaje e integración escolar Investigadora y profesora asistente del Departamento de Diversidad y Educación Intercultural de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de Temuco. Ha realizado investigaciones en las líneas de inclusión educativa, interculturalidad, diversidad y necesidades educativas especiales.

Genisis López Mora, Universidad Católica de Temuco

Licenciada en Educación el año 2021. Titulada en Pedagogía en Educación Diferencial con mención en Necesidades Educativas Transitorias y Deficiencia Mental el año 2022, de la Universidad Católica de Temuco. Actualmente se desempeña como profesora en la Escuela Especial de Lenguaje Antumapu en la ciudad de Temuco.

Carolina Acuña Flores, Universidad Católica de Temuco

Profesora de Educación Diferencial con mención en Necesidades Educativas Especiales Transitorias y Deficiencia Mental titulada en la Universidad Católica de Temuco. Actualmente ejerce como profesora en Programa de integración escolar en el Colegio Eduardo Llanos Nava de Iquique.

Isamar Jara Aguilera, Universidad Católica de Temuco

Profesora de Educación Diferencial con mención en Necesidades Educativas Especiales Transitorias y Deficiencia Mental titulada en la Universidad Católica de Temuco. Actualmente trabaja en el Liceo Técnico Centenario de Temuco en el Programa de Integración Escolar en los niveles prebásica, básica y media.

Helliette Nuñez Candia, Universidad Católica de Temuco

Profesora de Educación Diferencial con mención en Necesidades Educativas Especiales Transitorias y Deficiencia Mental titulada en la Universidad Católica de Temuco. Actualmente ejerce como profesora en el Complejo Educacional Monseñor Guillermo Harlt de la ciudad de Pitrufquén en el Programa de Integración Escolar en el nivel de Enseñanza Media.

Published

2024-02-06

How to Cite

Bravo Villa, N., López Mora, G., Acuña Flores, C., Jara Aguilera, I., & Nuñez Candia, H. (2024). Personal Skills in Inclusive Leadership of Special Education Teachers in Non-Conventional Contexts of the Araucanía Region, Chile. Latin American Journal of Inclusive Education, 17(2), 89–101. https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200089