Integration and Inclusion of disabled students in Latin America and the Caribbean

Authors

  • Eliseo Guajardo Subsecretaría de Educación Media Superior y Superior del Estado de Guerrero, México

Keywords:

Inclusion, Integration, No-exclusion, Special educational needs, Disability

Abstract

In Latin America the attention to students with significant progress has been disabled from The Salamanca Declaration (1994), especially in the area of Basic Education. Without it meets the expectations that had arisen from this Agreement International, slowly now the focus is on the Post-primary education and employment of people with disabilities. Until this happens, two predominate approaches to care: the inclusion in normal environments standarized and care, either in transit for permanent or normalcy as possible, but that far of the protected nature of the immediate past.

Author Biography

Eliseo Guajardo, Subsecretaría de Educación Media Superior y Superior del Estado de Guerrero, México

Representó a México en la Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales en Salamanca, España (1994), y ha colaborado en diversas reuniones y talleres regionales y subregionales organizados por la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe de la UNESCO/Santiago.

En su gestión como Director General de Educación Especial de la Secretaría de Educación Pública (1992-1999) se propuso la promulgación del Artículo 41 de la Ley General de Educación que dio inicio decidido a la integración e inclusión escolar de los menores con discapacidad. Participó como representante de México en la Reunión de Expertos que dio origen a la Convención de las Naciones Unidas Amplia e Integral para Promover y Proteger los Derechos y la Dignidad de las Personas con Discapacidad; organizada por la Secretaría de Relaciones Exteriores de México, 2002. Desde el 2006 se desempeña el cargo de Subsecretario de Educación Media Superior y Superior del Estado de Guerrero, México.

Published

2009-05-15

How to Cite

Guajardo, E. (2009). Integration and Inclusion of disabled students in Latin America and the Caribbean. Latin American Journal of Inclusive Education, 3(1), 15–23. Retrieved from https://revistas.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/3_1_002