Leading an Inclusive School in Chile: The Importance of Middle Leaders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200021

Keywords:

Inclusive education, School leadership, Interculturality, Barrierrs, Partcipation

Abstract

The objective of this study was to analyze the practices exercised by middle leaders, as well as to know the barriers and facilitators they face, in Chilean schools with an inclusive orientation. Using a qualitative methodology, 42 interviews and 20 focus groups were carried out with members of the management team (management teams, coordinators and support professionals) in seven schools with an inclusive seal. The results highlight five middle leaders: (1) pedagogical technical chiefs; (2) responsible for school coexistence; (3) PIE coordinators (4); psychosocial couples; and (5) linguistic facilitators. The practices of these leaders cover a set of key areas for inclusion: such as awareness, collaborative work, attention to diversity and support in inclusive processes such as well-being and participation. It is concluded that middle leaders can be transformative actors in schools with an inclusive stamp, however, for this to happen it is necessary that they be trained and empowered by local authorities, avoiding, at the same time, the individualization of school inclusion.

Author Biographies

René Valdés, Universidad Andrés Bello

Profesor de Educación especial, Magíster en Educación especial y Psicopedagogía por la Universidad Católica del Maule y Doctor en Psicología por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Actualmente académico investigador en la Facultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Andrés Bello, Chile. Es investigador responsable de un proyecto Fondecyt (N° 11230630, 2023-2026) que estudia el liderazgo escolar inclusivo. Sus principales intereses y líneas de investigación se insertan en el ámbito de la educación inclusiva, el liderazgo escolar, las políticas educativas y la relación migración-escuela.

Nibaldo Pérez, Escuela Especial de Lenguaje Abelardo Iturriaga

Profesor de Educación Especial mención en Trastornos Específicos del Aprendizaje y Trastornos Específicos del Lenguaje, Universidad Católica del Maule. Talca, Chile. Magister en Educación mención Dirección y Liderazgo Educacional, Universidad Católica de Chile. Santiago, Chile. Con experiencia laboral en supervisión de prácticas y docencia universitarias en carreras de pedagogía de pregrado. Además, con amplia experiencia como profesor de educación especial en Programa de Integración Escolar (PIE) de escuelas públicas. Desde 2022, ejerce un cargo de responsabilidad directiva en una escuela público-municipal de Lenguaje de la comuna de Providencia, Chile.

Published

2024-02-05

How to Cite

Valdés, R., & Pérez, N. (2024). Leading an Inclusive School in Chile: The Importance of Middle Leaders. Latin American Journal of Inclusive Education, 17(2), 21–36. https://doi.org/10.4067/s0718-73782023000200021