Universal Design for Learning in Digital Teacher Training from an Inclusive Pedagogical Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200109

Keywords:

Training, Teacher, Universal design for learning, ICT, Inclusive educaction

Abstract

Teacher training in transformative and inclusive pedagogical paradigms such as the one proposed by Universal Design for Learning (UDL) is currently one of the basic pillars for achieving true educational inclusion. This paper presents a literature review of the most relevant studies carried out in recent years (2017-2021) on teacher training in innovative teaching proposals based on UDL to promote inclusive quality education. The results of the research demonstrate the importance of SAD as an innovative and inclusive approach that, together with Information and Communication Technologies (ICT), promote the transformation of teaching-learning processes aimed at providing effective responses to the diverse needs, demands and particularities of students. In conclusion, it highlights the need to address the principles of SAD during teacher training in order to ensure the construction of enriching learning environments, as well as a teaching staff committed to the transformation of the education system to achieve a democratic and inclusive school.

Author Biographies

Lucía Mª, Universidad de Málaga

Doctoranda en el Programa de Educación y Comunicación Social de la Universidad de Málaga. Beneficiaria de una ayuda para la formación de profesorado universitario del Ministerio de Universidades de España (FPU20/00049). Máster en Psicopedagogía y Máster en Cambio Social y Profesiones Educativas de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga (España). Grado de Educación Primaria con mención en Escuela Inclusiva y Atención a la Diversidad. Investigadora en temáticas de educación inclusiva, formación del profesorado, competencias docentes en TIC, innovación y calidad educativa.

Juan José Leiva Olivencia, Universidad de Málaga

Profesor Titular de Didáctica y Organización Escolar en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga (Málaga, España), y Profesor Tutor del Centro Asociado María Zambrano de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) en Málaga. Doctor en Psicopedagogía por la Universidad de Málaga con Premio extraordinario. Director de International Journal of New Education. Investigador en temáticas de educación inclusiva, interculturalidad, formación del profesorado, innovación y calidad educativa.

María Jesús Santos Villalba, Universidad de Granada

Profesora Ayudante Doctora en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada (Granada, España). Profesora Tutora del Centro Asociado María Zambrano de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) en Málaga. Doctora en Ciencias de la Educación dentro del Programa Oficial de Doctorado en Investigación e Innovación Educativa. Investigadora en temáticas de educación inclusiva, innovación educativa, educación familiar y violencia filioparental.

Published

2022-11-18

How to Cite

Lucía Mª, Leiva Olivencia, J. J., & Santos Villalba, M. J. (2022). Universal Design for Learning in Digital Teacher Training from an Inclusive Pedagogical Perspective. Latin American Journal of Inclusive Education, 16(2), 109–123. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000200109