Educative Potential: Analyzing Practices of Chilean Public Schools from an Inclusive Lens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000100149

Keywords:

Inclusion, Educational practice, Public school, Field work, Chile

Abstract

In the quality and accountability logics that frame Chilean education, the concept of inclusion has generated actions that are not always consistent with inclusive practices. To critically look at these practices together with school communities, it is necessary to have participatory and situated tools based on theoretical-methodological explorations that conceive inclusion beyond the dichotomy of an inclusive state or an inclusive process. The objective of this paper is to systematize an analytical proposal with a focus on inclusion to identify the educational potential in practices of Chilean public schools. This proposal derives from ethnographies carried out in nine Chilean schools in 2017-2018. This tool proposes a three-phase analysis procedure, that generates maps of educative practices which provide a consensual view of what is happening in schools and their possible transformations. Due to the analysis, it is possible to identify which dimensions of the practices are more sedimented, with more stable aspects difficult to change, and which dimensions are more dispersed, this implies making visible the transformative potential of each practice. These results allow us to rethink inclusion from the educational complexity.

Author Biographies

Giselle Melo-Letelier, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Educación y Magíster en Didáctica de las Ciencias Experimentales, (PUCV). Estudiante de Teatro en la Universidad de Valparaíso e Investigadora en el Centro de Investigación para la Educación Inclusiva SCIA ANID CIE160009 en la Línea 3 de Prácticas de Aula y de Escuela para la Inclusión (PUCV), y en el FONDECYT de Iniciación 11220605 de Prácticas educativas del formador de formadores que incorporan la perspectiva de género en la educación científica (UCM). Miembro del Colectivo 33.

Gerardo Godoy-Echiburú, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesor de Educación Especial (PUCV), Doctor en Lingüística por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Investigador en el Centro de Investigación para la Educación Inclusiva SCIA ANID CIE160009 en la Línea 3 Prácticas de Aula y de Escuela para la Inclusión (PUCV), Viña del Mar, Chile; Investiga sobre prácticas educativas y estudios críticos del discurso sobre la resignificación del cuerpo y las experiencias vitales. Miembro del Colectivo 33

Dominique Manghi H., Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Licenciada en Educación (UMCE) y doctora en Lingüística (PUCV). Formadora de profesoras/es e investigadoras/es. Investigadora en temas de comunicación, educación, infancia y patrimonio. Basada en la semiótica social y el enfoque sociocultural motivada por temas educativos, desarrolla análisis multimodal del discurso como herramienta para comprender prácticas sociales. Explora la complementariedad entre metodologías como la etnografía, la investigación acción participativa y la investigación multimodal. Miembro del Colectivo 33 y de RedLem.

Published

2022-05-15

How to Cite

Melo-Letelier, G., Godoy-Echiburú, G., & Manghi H., D. (2022). Educative Potential: Analyzing Practices of Chilean Public Schools from an Inclusive Lens. Latin American Journal of Inclusive Education, 16(1), 149–167. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000100149