Inclusive Childhood Education in a Period of Covid-19 Pandemic: Families' Perceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000100075

Keywords:

Remote education, Pandemic, Childhood education, Inclusive education, Family

Abstract

Education in the first years of life is essential for the integral development of the human being, where school and family play a fundamental role, a scenario that has been affected as a result of the Covid-19 pandemic, challenging the implementation of new inclusive pedagogical practices. The objective of this research is to know the perceptions of the families of a childhood educational establishment about the inclusive pedagogical strategies implemented by the establishment in remote mode. It was framed in a qualitative approach of a phenomenological type, using the semi-structured interview as a data collection technique, applied to 12 families from an educational establishment in the district of Copiapó, Chile. The results obtained show families' different perceptions about remote education, full child development, inclusive pedagogical strategies, the participation of families, and the mediating role of the family. It is necessary to continue deepening the understanding of the barriers to inclusive education and the possible consequences that new pedagogical practices will bring in contexts of remote education, in order to reduce the adverse effects that they may generate in the full development of boys and girls.

Author Biographies

Rosa Roa González, Universidad Central de Chile

Educadora de Párvulos y Licenciada en Educación de la Universidad de Atacama (UDA). Magíster en Educación Inclusiva de la Universidad Central de Chile, cuenta con Postítulo en Inclusión Educativa y Diversidad. Diplomados en Gestión de Instituciones Educativas, en Inclusión Educativa y Diversidad, en Investigación en Educación Inclusiva y en Educación Emocional. Se ha desempeñado como educadora de aula, como encargada de programas educativos alternativos, como supervisora pedagógica y como encargada de control normativo. Actualmente, se desempeña como secretaria técnica regional de la Intendencia de Educación Parvularia en la Superintendencia de Educación en la región de Atacama

Nidia Quiroga González, Universidad Central de Chile

Licenciada en Trabajo Social con mención en Mediación Social de la Universidad Santo Tomás y Licenciada en Psicología de la Universidad UNIACC, Magíster en Educación Inclusiva de la Universidad Central de Chile. Postítulo en Inclusión Educativa y Diversidad. Diplomados en Gestión de Instituciones Educativas; en Inclusión Educativa y Diversidad; en Investigación en Educación Inclusiva: en Recursos Humanos y Prevención del Consumo de Alcohol y Drogas; en Educación Emocional y en Psicología de la Nutrición. Se ha desempeñado como Trabajadora Social. En la actualidad se desempeña como profesional de atención ciudadana y Mediadora Escolar en la Unidad de Comunicaciones y Denuncias en la Superintendencia de Educación en la región de Atacama

Alexis Araya Cortés, Universidad Central de Chile

Profesor de Estado en Educación Diferencial de la Universidad de La Serena (ULS). Doctorando en Educación en la Universidad Católica del Cuyo. Magíster en Psicología, mención Psicología Educacional (ULS). Diplomado en Educación Inclusiva y Discapacidad (PUC). Diplomado en Metodología de la Investigación (UST) y en Docencia universitaria (UCEN). Se ha desempeñado como académico de pregrado y posgrado en diversos programas de educación. Actualmente es académico de la Carrera de Pedagogía en Educación Diferencial, en el Programa de Licenciatura en Ciencias de la Educación y en el Magíster en Educación Inclusiva de la Universidad Central de Chile

Published

2022-05-15

How to Cite

Roa González, R., Quiroga González, N., & Araya Cortés, A. (2022). Inclusive Childhood Education in a Period of Covid-19 Pandemic: Families’ Perceptions. Latin American Journal of Inclusive Education, 16(1), 75–90. https://doi.org/10.4067/S0718-73782022000100075