Sexual and Gender Diversity in Educational Communities of Arica, Chile: Heteronorm Fissure from Multiculture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200247

Keywords:

Diversity; Sex discrimination; School; Multiculturalism; Inclusive education.

Abstract

Education is an inherent right of all people, which cannot be restricted by the expression of a gender identity different from the heteronormative model prevailing in school curricula, this is a challenge faced by educational institutions, requiring further research development. This qualitative study was aimed at understanding the meanings of sexual and gender diversity in the educational communities of basic and secondary education in Arica, Chile. The focal group was used as a technique of data collection, to know students' opinions; parents and guardians; teachers and education assistants, which were analyzed through the constant comparative method of the grounded theory. The results show tensions in meanings, represented by the reiteration of a heterosexual matrix inherited from the patriarchal hegemony in more adult generations that discursively tolerate diversity, but sanction its expression in the school environment, versus younger generations that accept and recognize it, emphasizing the urgency of training for social transformation, from the inclusion and non-discrimination of gender identities that fissure the feminine/masculine binomial, acting the ethnic and territorial multiculturalism as a propitiator of these resignifications.

Author Biographies

Verónica Rubio Aguilar, Universidad Santo Tomás

Asistente Social y Licenciada en Servicio Social, Universidad de Valparaíso, Magister en Educación y Doctora en Educación, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación, Valparaíso, Chile. Directora Carrera de Trabajo Social, Universidad Santo Tomás, Viña del Mar e Investigadora asociada del Centro CIELO de Investigación en Familia, Trabajo y Ciudadanía, Facultad de Ciencias Sociales y Comunicaciones, Universidad Santo Tomás. Académica de pre y postgrado, investigadora principal y autora de varias publicaciones científicas en Responsabilidad Social, Inclusión, Educación y Trabajo Social.

Patricia Miranda Mamani, Universidad Santo Tomás

Trabajadora Social, Licenciada en Trabajo Social, Magister en Intervenciones y Estudios Avanzados en Trabajo Social, Universidad Santo Tomás. Académica carrera de Servicio Social del Instituto Profesional Santo Tomás, Arica. Se ha desempeñado laboralmente en los ámbitos de familia, infancia, adolescencia y educación. Actualmente trabaja en la Secretaría Regional Ministerial de Salud Arica y Parinacota, Unidad de Epidemiología de Campo. Testeo, Trazabilidad y Aislamiento-TTA COVID-19.

Genoveva Tiayna Pacha, Universidad Santo Tomás

Trabajadora Social, Licenciada en Trabajo Social, Magister en Educación, mención Gestión Inclusiva, Magister en Intervenciones y Estudios Avanzados en Trabajo Social, Universidad Santo Tomás. Académica carrera de Servicio Social del Instituto Profesional Santo Tomás, Arica. Se ha desempeñado laboralmente como trabajadora social en el ámbito de educación y como docente en carreras técnicas y profesionales a cargo de asignaturas teóricas y prácticas. Actualmente es Coordinadora de la Clínica Socio Jurídica de Santo Tomás, Arica

Elizabeth Hidalgo Figueroa, Universidad Santo Tomás

Trabajadora Social, Licenciada en Trabajo Social, Magister en Intervenciones y Estudios Avanzados en Trabajo Social, Universidad Santo Tomás. Académica carrera de Servicio Social del Instituto Profesional Santo Tomás, Arica. Se ha desempeñado laboralmente en los ámbitos de familia, infancia, adolescencia y educación. Actualmente es trabajadora social en establecimientos de educación básica de carácter municipal de la ciudad de Arica.

Carol Tuna Varas, Universidad Santo Tomás

Trabajadora Social, Licenciada en Trabajo Social, Magister en Intervenciones y Estudios Avanzados en Trabajo Social, Universidad Santo Tomás. Académica carrera de Servicio Social del Instituto Profesional Santo Tomás, Arica. Se ha desempeñado laboralmente como trabajadora social en el ámbito de educación y como docente en carreras técnicas y profesionales a cargo de asignaturas teóricas y prácticas. Actualmente trabaja en el Departamento de Educación Municipal de Arica y es Jefa de carrera del área de Ciencias Sociales del Instituto Profesional Santo Tomás de Arica.

Published

2021-11-01

How to Cite

Rubio Aguilar, V., Miranda Mamani, P., Tiayna Pacha, G., Hidalgo Figueroa, E., & Tuna Varas, C. (2021). Sexual and Gender Diversity in Educational Communities of Arica, Chile: Heteronorm Fissure from Multiculture. Latin American Journal of Inclusive Education, 15(2), 247–269. https://doi.org/10.4067/S0718-73782021000200247