Contribution to the Social Development of on Online Baccalaureate Program as a Strategy for Access to Higher Secondary Education

Authors

Keywords:

Access to education, Upper secondary education, Electronic learning, Higher education

Abstract

This paper presents the preliminary results of a study on an Online Baccalaureate program at a public university in Southeast Mexico. The research was focused on the perception of the actors involved in the Teaching Learning Process about the contributions of the institution to social development. Data collection involved documentary analysis, and semi-structured interviews. Preliminary results indicate that the online baccalaureate faces several challenges in achieving its purpose, in spite it contributes to social development, having as principle the equal access to education, managing to prepare students at this level of education according to the Standardized levels of quality thus contributing to their human development, economic status and quality of life, in order to satisfy their subjective well-being perspective.

Author Biographies

Yeily Delgado Cruz, Universidad Autónoma de Yucatán

Máster en Tecnologías Aplicadas a los Procesos Educativos, en el Centro Regional de Educación Avanzada. Centro Universitario José Antonio Echeverría, La Habana, Cuba. Cuenta con la categoría docente de Asistente, obtenida en la Universidad de las Ciencias Informáticas, Habana, Cuba. Es estudiante del Doctorado Institucional en Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Yucatán, Yucatán, México. Sus áreas de investigación son: el uso de las tecnologías en los procesos educativos, interdisciplinariedad, evaluación, la estimulación de alumnos talentosos y potencialmente talentosos, atención a necesidades educativas especiales. Sus trabajos se han publicado en México y Latinoamérica, donde también ha realizado numerosas presentaciones en congresos y seminarios.

Edith J. Cisneros-Cohernour, Universidad Autónoma de Yucatán

Doctora en Ciencias (Ph.D.), en las especialidades de Evaluación, Administración, Educación Superior por la Universidad de Illinois en Urbana-Champaign. Es profesor investigador titular de la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán, donde también es la Coordinadora de Investigación de ese centro de estudios. Sus áreas de investigación son: evaluación, desarrollo profesional y organizacional y los aspectos éticos en investigación y evaluación. Asimismo, tiene interés en la enseñanza efectiva de niños de diversa herencia cultural y étnica. Sus trabajos se han publicado en USA, Europa, México y Latinoamérica, donde también ha realizado numerosas presentaciones en congresos y seminarios.

Published

2017-11-01