Presentation: Latin America and Inclusion Policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200002

Keywords:

Educational policy, Inclusive education, Latin America

Abstract

After the years of the deepening of the neoliberal model, processes that have been characterised as new Latin American populisms or radical populisms began in several countries of the continent (Follari, 2008). In this way, the region seemed to be characterised by a new democratic culture capable of closing the alternation between populist inclusion and military exclusion to give way to democracies that were sustainable over time, initiating a stage conducive to the culture of law, individual freedom, tolerance and pluralism (Zanatta, 2012).

By the middle of the second decade of the century, these processes were interrupted in almost all the countries of the region, through various mechanisms, but without resorting to the military dictatorship model of the twentieth century. A new right-wing emerged, with unprecedented characteristics in several respects.

Author Biographies

Lidia Mercedes Rodríguez, Universidad de Buenos Aires

Profesora Asociada Cátedra Historia de la Educación Latinoamericana y Profesora Adjunta Cátedra de Educación de Adultos. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Doctora en Filosofía por la Universidad de París VIII, Magíster en Ciencias Sociales por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO) y Licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad de Buenos Aires (UBA). Sus líneas de investigación son Historia de la educación, vinculada al tema de alternativas pedagógicas, educación popular y de adultos.

Sylvia Contreras Salinas, Universidad de Santiago de Chile

Doctora en pedagogía de la diversidad sociocultural por la Universidad Complutense de Madrid, Magister en Educación con Mención en Currículo y Evaluación. Socióloga y Profesora de Educación diferencial. Ha trabajado como docente e investigadora en diversas universidades chilenas. Actualmente se desempeña en el Departamento de Educación de la Universidad de Santiago de Chile. En el presente, está desarrollando una investigación en la línea de los saberes y migración.

Published

2017-11-01

How to Cite

Rodríguez, L. M., & Contreras Salinas, S. (2017). Presentation: Latin America and Inclusion Policies. Latin American Journal of Inclusive Education, 11(2), 17–20. https://doi.org/10.4067/S0718-73782017000200002