The Grouping of Students according to Levels of Academic Performance. A Subtle Form of Segregation

Authors

Keywords:

School segregation, Inclusive education, Grouping of students, Academic performance

Abstract

There is a wealth of research on the effects on student performance of the ways in which students are grouped in schools or within classrooms (Dupriez, 2010). The findings consistently show the unintended consequences of grouping according to learning levels as a measure of responsiveness to diversity. However, this form of organising teaching is widespread in many countries, with one of the most common ways being to separate students by achievement levels, either in different classrooms or within the same classroom, in all or some subjects.

The idea underlying this approach is that teaching is more effective to the extent that the composition of the group is more homogeneous in terms of ability and willingness to learn, on the assumption that students learn more and better when they are grouped with others who are academically similar. Some of the arguments in favour of this position are based on the belief that the mixing of students with different abilities or learning levels affects group outcomes, because low-performing students tend to level down and may even affect the performance or progress of more academically talented or advantaged students. Other arguments relate to the preparation and demands placed on teachers to work with increasingly heterogeneous groups, under the pretext that they do not have the skills required to diversify teaching and respond to different abilities, rhythms and learning styles. This is not a trivial issue in the context of the pressures for results that teachers and schools experience and the limited support resources they generally have to deal with diversity in the classroom.

 

Author Biographies

Cynthia Duk, Universidad Central de Chile

Directora del Centro de Desarrollo e Innovación en Educación Inclusiva y del Magíster en Educación Inclusiva de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Central de Chile. Fue Presidenta de Fundación HINENI, ONG de la cual es co-fundadora (1990). Profesora de Educación Especial (Universidad de Chile), Licenciada en Educación y Master en Integración de Personas con Discapacidad (Universidad de Salamanca).

Ha participado en diversos estudios, investigaciones, proyectos y programas de formación relacionados con la atención a la diversidad, las necesidades educativas especiales y la inclusión. En este ámbito ha colaborado con distintos organismos internacionales (UNESCO, UNICEF, OEI, Consejo Británico), Universidades e instituciones del Estado.

Como consultora de OREALC/UNESCO, por más de 10 años, ha prestado asistencia técnica a numerosos países de la Región de América Latina y El Caribe, para el desarrollo de políticas, planes y proyectos en la línea de la inclusión educativa. Formó parte del equipo internacional que validó y diseminó en la Región el material de formación docente Necesidades Especiales en el Aula de UNESCO. Es autora y coautora de varias  publicaciones y materiales de apoyo a la enseñanza de los alumnos con necesidades educativas especiales.

En el 2001 ASHOKA Red Internacional de Emprendedores Sociales con sede en Washington, le  otorgó el reconocimiento de Emprendedora Social por su aporte a la innovación en el área de la discapacidad. Integró la Comisión de Expertos del Ministerio de Educación, cuyo informe inspiró la actual política de Educación Especial de Chile (2005) y formó parte del Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación, que sentó las bases del proyecto de Ley General de Educación (2006).

Entre 2006-2008 dirigió un Proyecto FONDEF de investigación y desarrollo que dió origen a INCLUSIVA, modelo de evaluación de la calidad de la respuesta educativa que ofrece  la escuela a la diversidad de estudiantes. 

F. Javier Murillo, Universidad Autónoma de Madrid

Profesor titular del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad Autónoma de Madrid. Coordinador del grupo de Investigación Cambio Educativo para la Justicia Social (GICE). Secretario académico del Instituto de Derechos Humanos, Democracia y Cultura de Paz y No Violencia (DEMOSPAZ), de la UAM.

Fue Coordinador General del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE), de la UNESCO, y Director de Estudios del Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) del Ministerio de Educación de España.

Es Coordinador de la Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE), Director de REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, de la Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa y de la Revista Internacional de Educación para la Justicia Social

Pagina de docencia: http://www.uam.es/javier.murillo

Published

2017-05-15