Colored Chalk: Towards Teaching on Sexual Diversity Inclusion in Initial Teacher Training

Authors

  • Natalia Salas Guzmán Universidad Diego Portales
  • Margarita Salas Guzmán Asociación Ciudadana ACCEDER

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200006

Keywords:

Initial teacher training, Inclusion in education, Sexual orientation discrimination, Education in diversity

Abstract

Education policies in Latin America and Chile are showing an increasing openness towards diversity in its multiple forms, which is part of an increasingly globalized world context that has raised awareness of identities traditionally excluded (Schmelkes, 2004). Inclusion involves learning and participation of all students who may suffer exclusionary pressures, not only those with disabilities or special educational needs (Booth et al., 2000). In this respect, inclusion must be guaranteed to anticipate and prevent any discrimination, one of them being on sexual orientation or gender identity in educational settings. This article reviews various concepts associated with sexual diversity, inclusion in education, the role that initial teacher training programs have and the need to incorporate concrete actions in knowledge and teaching on sexual diversity.

Author Biographies

Natalia Salas Guzmán, Universidad Diego Portales

Ph.D. en Psicología por la Pontificia Universidad Católica de Chile y es Psicóloga por la Universidad de Costa Rica. Es profesora e investigadora de temáticas asociadas a la inclusión, cognición social, neurociencias y diversidad. Dichas líneas de investigación han sido financiadas por fondos nacionales e internacionales (MINEDUC, CONICYT, OEA y BID), con publicaciones de alto nivel en los últimos 15 años. Ha colaborado en universidades de Chile, Costa Rica, UK y Estados Unidos. Actualmente es académica e investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad Diego Portales, en Santiago de Chile.

Margarita Salas Guzmán, Asociación Ciudadana ACCEDER

Licenciada en Psicología por la Universidad de Costa Rica y Master en Administración Pública por la Universidad de Harvard. Cuenta con más de 12 años de experiencia con organizaciones de desarrollo a nivel nacional, regional e internacional. Es miembra fundadora de la Asociación Ciudadana ACCEDER (Acción Estratégica por los Derechos Humanos) una organización social que lucha por el avance de los derechos humanos de las mujeres y las personas LGBTI en Costa Rica. Desde el 2009 labora como docente e investigadora en la Universidad de Costa Rica.

Published

2016-11-01

How to Cite

Salas Guzmán, N., & Salas Guzmán, M. (2016). Colored Chalk: Towards Teaching on Sexual Diversity Inclusion in Initial Teacher Training. Latin American Journal of Inclusive Education, 10(2), 71–93. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000200006