Analysis of the Interactions between Students and Diverse Adults in Successful Educational Actions: Towards the Inclusion for All

Authors

  • Rocío García Carrión Universidad de Deusto
  • Silvia Molina Roldán Universitat Rovira i Virgili
  • Luis Antonio Grande López Centro de Profesorado de Jerez de la Frontera
  • Nataly Buslón Valdez Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100007

Keywords:

Learning, Interaction, Community, Special needs students

Abstract

More than two hundred schools in Europe and more than four hundred schools in Latin American are implementing Successful Educational Actions (SEAs) that are contributing to academic success of diverse students. Among this diversity we find pupils with learning difficulties and with disabilities. In this article, we review the contributions that two SEAs —Interactive Groups and Dialogic Literary Gatherings— are making to improve academic and social learning for all students, and especially for those with more difficulties. We focus on the type of interactions that these SEAs promote among pupils, with teachers and other adults from the community. Particularly, our emphasis relies on the impact that these interactions have on their learning and on their participation within the group, to show how these SEAs contribute to an inclusive education.

Author Biographies

Rocío García Carrión, Universidad de Deusto

Investigadora Bizkaia Talent en la Facultad de Psicología y Educación de la Universidad de Deusto. Como investigadora Marie Curie en la Universidad de Cambridge ha desarrollado su línea de investigación en aprendizaje dialógico, interacción en el aula y el desarrollo intelectual y social del alumnado. Coordinó el trabajo científico del proyecto INCLUD-ED. Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education (FP6, Comisión Europea), ha sido investigadora principal del proyecto Children’s Personal Epistemologies: capitalising on children’s andfamilies’ knowledge for effective learning and teaching (FP7, European Commission). Ha publicado en revistas científicas de impacto científico. Preside la Asociación Multidisciplinar de Investigación Educativa (AMIE) y es miembro del consejo de WERA (World Educational Research Association).

Silvia Molina Roldán, Universitat Rovira i Virgili

Psicóloga y doctora en Pedagogía, profesora en el Departamento de Pedagogía de la Universitat Rovira i Virgili (Tarragona, España) e investigadora del grupo de investigación MEDIS de la Universitat Rovira i Virgili y del centro de investigación CREA de la Universidad de Barcelona. Su principal línea de investigación se centra en la inclusión del alumnado con necesidades especiales en las comunidades de aprendizaje. Ha participado en proyectos de investigación como INCLUD-ED. Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education (FP6, Comisión Europea), IMPACT-EV. Evaluatmg the impact and outcomes of EU SSH research (FP7, Comisión Europea), y SALEACOM. Overcoming Inequalities in Schools and Learning Communities: Innovative Educationfor a New Century (H2020, Comisión Europea)

Luis Antonio Grande López, Centro de Profesorado de Jerez de la Frontera

Maestro de Educación Primaria, Educación Infantil y Audición y Lenguaje y es asesor de Educación Primaria en el Centro de Profesorado de Jerez de la Frontera responsable del área de Comunidades de Aprendizaje. Ha ejercido su función docente fundamentalmente en intervenciones de audición y lenguaje con alumnado con NEE y en Educación Infantil, durante 18 años. También ha coordinado proyectos de innovación educativa sobre la intervención con alumnado con Trastornos del Espectro Autista desde una perspectiva inclusiva, así como un proyecto de investigación educativa sobre el desarrollo de la función simbólica en alumnado con NEE.

Nataly Buslón Valdez, Universidad de Barcelona

Investigadora predoctoral en el Departamento de Teoría Sociológica, Filosofía, Derecho y Metodología de las Ciencias Sociales y en el centro de investigación CREA de la Universidad de Barcelona. Licenciada en Sociología por la Universidad de la República (Uruguay), Máster en Investigación en Sociología y doctoranda en Sociología en la Universidad de Barcelona. Ha sido consultora del Banco Interamericano de Desarrollo (BID) y asistente investigación del Ministerio de Desarrollo Social, Departamento Evaluación y Monitoreo (MIDES) de Uruguay y actualmente es ayudante de investigación en los proyectos IMPACT-EV. Evaluating the impact and outcomes of EU SSH research (FP7, Comisión Europea) y ERASMUS+.

Published

2016-05-15

How to Cite

García Carrión, R., Molina Roldán, S., Grande López, L. A., & Buslón Valdez, N. (2016). Analysis of the Interactions between Students and Diverse Adults in Successful Educational Actions: Towards the Inclusion for All. Latin American Journal of Inclusive Education, 10(1), 115–132. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100007